10:04:46 1400/2/25

گفت و گوی نودادنیوز با مهندس گلستانی فر،مدیرعامل جدید آریاهمراه: پراکندگی در توسعه بازار به نفع آریاهمراه نیست



بسیار خوشرو است.وقتی صحبت می کند اولین نکته ای که به ذهنت می رسد فروتنی اش است.مسلط حرف می زند و پر انرژی است.

مدیرعامل جدید آریاهمراه در اولین گفت و گویش پس از تصدی این سمت، از برنامه هایش گفت؛ اینکه می خواهد آریاهمراه یک شرکت ممتاز ارائه دهنده خدمات حوزه IT در سطح منطقه باشد.

مهندس حسین گلستانی فر سالها تجربه مدیریت اجرایی در این حوزه را دارد اما اگر بخواهیم تخصصی تر نگاه کنیم،او را باید خبره "خدمات الکترونیک" بدانیم.

می گوید آمده تا بازار شرکت را در همه حوزه هایی که فعال است توسعه دهد و تنها با تحقق این مهم است که می توان به ثبات رسید.

گفت و گو با او در یک روز واقعا بهاری انجام شد؛گرمای غیر منتظره اردیبهشت جایش را به هوای معتدل داده بود و اوضاع مساعد به نظر می رسید!

جناب مهندس گلستانی فر،ضمن عرض تبریک بابت تصدی مدیرعاملی آریاهمراه، لطفا بفرمایید که چه برنامه هایی برای دوره جدید مدیریتی این شرکت خوشنام در حوزه IT کشور در نظر دارید.

ممنونم.ایام را گرامی می داریم و امیدواریم طاعات و عبادات همه عزیزان مقبول درگاه حق باشد.عرض کنم که بنده در حوزه IT  آدم تازه واردی نیستم.تقریبا از سال 1365 در این حوزه مشغول هستم،چه در عرصه ملی و چه در صاایران.در بحث IT موضوعی که زیاد به آن توجه نمی شود و از دید من بسیار اهمیت دارد، این است که به خدمات به عنوان بخشی از صنعت IT نگاه نمی شود.صنعت دو شاخه دارد؛ خدمات و تولید.در دنیا ثروت آفرینی حوزه خدمات بر حسب اینکه کشورها چقدر توسعه یافته هستند از 50 تا 80 درصد متغیر است و ثروت آفرینی در حوزه خدمات زیر 50 درصد نیست.

مشکل این است که ما خدمات را جزو صنعت نمی بینیم

بله.این نگاه باید تغییر کند.باید پذیرفت که خدمات جزئی از صنعت IT است.نکته دیگر اینکه شرکت ها و سازمان هایی در مقیاس آریاهمراه غالبا از سامانه های خارجی استفاده می کنند.یکی از مهمترین بحث ها این است که ما چقدر نقش داریم در استقرار و پشتیبانی این سامانه ها و همین طور چقدر نقش داریم در بومی سازی و امن سازی آنها.بحث تولید داخلی مهم است اما باید از مسیر بومی سازی و پشتیبانی حرکت کنیم و به تولید برسیم.نگاه واقع بینانه همین است.در واقع اینها خدماتی هستند که باید درست ارائه شوند.خب،بنده هم در حوزه نرم افزار و هم در حوزه سخت افزار،در بحث تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک فعال بوده ام و امیدوارم تجاربی که دارم به کار متخصصان شاغل در آریاهمراه بیاید و با هم تلاش کنیم به توسعه آریاهمراه.آریاهمراه یک شرکت درجه یک و تخصصی در حوزه خدمات الکترونیک است و امیدواریم با کمک همه عزیزان همکارم به ارتقای آن کمک کنیم.

آریاهمراه از شرکای تجاری اصلی ایرانسل است.در حوزه زیرساخت،دیتاسنتر، اینترنت اشیا و هوشمندسازی و امنیت شبکه جزو شرکت های پیشرو محسوب می شود.برنامه های شما برای توسعه خدمات در این حوزه ها چیست؟

نگاه اول این است که بازار هر چقدر کشش داشته باشد ما باید خودمان را برای عرضه خدمات آماده کنیم.نکته ای که وجود دارد و بعضا به آن بی توجه ایم این است که شرکت با نگاه Project Corporation پیش رفته و خودمان را وابسته کرده ایم.خب، هر آسیبی که آن پروژه ببیند یا سیاست های مربوط به آن تغییر کند،شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد.پس،فرمان دست شما نیست.برای اینکه تسلط داشته باشید،مجبورید که بازار را توسعه دهید ولی این توسعه باید در حوزه تخصصی باشد و به هیچ وجه پراکندگی به صلاح آریاهمراه نیست.در واقع شرکت در حوزه هایی که تخصص دارد باید سهم بیشتری از بازار بگیرد.حداقل تلاش ما ادامه مسیری است که دکتر نوری عزیز ترسیم کرده و استارت خوبی هم زده شده است.

قابل تحقق است؟

بله،کاملا.ما تخصصش را داریم.آریاهمراه در حوزه هایی که فعال است حرفه ای ترین است.رقبای ما خارجی هستند، نه داخلی.نکته ای هم که اینجا لازم است بگویم این است که در شرایط تحریم،شرکت های خارجی کشور را ترک می کنند.در خودرو تا بحث تحریم پیش آمد،پژو و رنو و سایر شرکت ها ایران را ترک کردند.در لوازم خانگی هم همین طور.خب چه باید کرد؟به نظر من این یک فرصت طلایی است که بتوان جای خارجی ها را پر و نیازها را برطرف کرد.آریاهمراه می تواند جایگزین مطمئنی برای شرکت های تخصصی که به دلایلی از جمله تحریم،کشور را ترک می کنند،باشد.این توانایی و تخصص در آریاهمراه کاملا وجود دارد.

این میان چالش هایی هم وجود دارد...

در حوزه های اجتماعی هر تهدیدی که وجود داشته باشد فرصت بالقوه نیز هست.جا دارد حدیثی از حضرت امیر المومنین (ع) نقل کنیم.حضرت می فرمایند ارزش هر آدم به اندازه افق دیدش است.مشکلی که وجود دارد این است که نگاهمان تهدیدنگر است نه فرصت نگر.در همین حوزه لوازم خانگی،نگاهی که وجود داشت فرصت نگر بود.در حوزه IT واقعیتی که وجود دارد این است که باید فناوری نرم افزار خود را توسعه دهیم چون از نظر تولید سخت افزار حریف کشورهایی که در این زمینه پیشرفت کرده اند، نمی شویم.فاصله زیاد است اما با پیشرفت در فناوری نرم می توان به توسعه پایدار در این حوزه رسید.آریاهمراه باید در این دوره 5 ساله گام بسیار مهمی در حوزه ملی بردارد و در حوزه IT به استقلال کشور و عدم وابستگی کمک کند.

آیا بازار خارجی نیز مدنظر شما قرار دارد؟

حتما.شرکتی که به صادرات فکر نکند اصلا زنده نیست.البته اولویت ما این است که بتوانیم در بازار داخل به ثبات برسیم.نکته اینجاست که اقتصاد ما بالاخره وابسته به اقتصاد بین الملل است و هر شرکتی که می خواهد زنده بماند باید به آن ورود کند.ما کارآمدترین نیروهای متخصص کشور را گردهم آورده ایم و برای تأمین و در نتیجه حفظ آنها و نیز جذب نیروهای متخصص جدید باید به توسعه بازار فکر کنیم که صادرات یکی از آنهاست.خب،بحث صادرات در حوزه نرم افزاری نیز کاملا محتمل است.

آریاهمراه در پایان سال 1404 در چه نقطه ای ایستاده؟

باید موفق شویم بازارها را توسعه دهیم تا شرکت در یک وضعیت با ثبات قرار گیرد که این البته گام اول است.به امید خدا در سال 1404 آریاهمراه باید یکی از برجسته ترین شرکت های داخلی و یک شرکت ارزشمند در منطقه شود.در دوره 5 ساله دوم،یعنی سال 1409 نیز هدف این است که آریاهمراه یکی از شرکت های نمونه خدمات الکترونیک خاورمیانه شود.

جناب مهندس! شرکت سروش همراه نزدیک به 8 ماه است که تغییر مأموریت پیدا کرده و وارد بازار IT کشور شده است.از آنجا که سهام این شرکت متعلق به شرکت آریاهمراه است،سیاست شما در قبال این شرکت چیست؟

تمام تلاش ما و مجموعه سروش همراه این است که این شرکت در دوره 5 ساله جدید تبدیل به یکی از غول های نرم افزاری کشور شود و در پنجساله دوم بتواند در منطقه نیز حرف برای گفتن داشته باشد.

آقای مهندس،کمی هم از خودتان بگویید.از سوابق اجرایی و تحصیلات...

بنده دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی هستم،ورودی نرم افزار،خروجی سخت افزار.

چه سالی؟

سال 65.در ادامه دوره مدیریت کسب و کار (MBA) را با کمک موسسه فرا و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف گذراندم.دوره مدیریت راهبردی کسب و کار (SMBA) در موسسه مبین و در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران طی شد.دوره های ممیزی و سرممیزی سیستم های کیفیت هم در موسسات مختلف سپری شد...

...و سوابق اجرایی؟

بنده نزدیک به 16 سال سابقه اجرایی مدیرعاملی شرکت های مختلف IT را دارم که آخری اش "ایزایران" بود.

در سطح کارشناسی هم اگر بخواهم روزمه ای ارائه بدهم باید از سال 67 شروع کنم که کارشناس مهندس سخت افزار ایزایران شدم.سال 69 کارشناس ارشد سخت افزار ایزایران و سال 71 مدیر فیلد 2 سخت افزار ایزایران بودم تا سال 74 که مدیر امور مشتریان ایزایران شدم.در سال 77 مدیرکلی توسعه کیفیت و بهره وری ایزایران را بر عهده داشتم و در سال 81 مدیرکل سیستم های کارت هوشمند ایز ایران شدم که در واقع از همین سال به حوزه خدمات الکترونیک ورود کردم و باید بگویم که حرفه ای ترین حوزه عملیاتی بنده در واقع خدمات الکترونیک بوده است.

اگر نکته ای باقی مانده،بفرمایید...

به هرحال ما از طریق سهامدار در خدمت آریاهمراه هستیم و توقع سهامدار این است که شکنندگی بازار آریاهمراه را مدیریت کنیم.البته نگاه مدیرعامل قبلی،جناب آقای دکتر نوری،نیز همین بوده و ایشان موفق شدند روند زیاندهی شرکت را کنترل کنند و به سوددهی برسانند که کاری بسیار ارزشمند بود و بنده از ایشان تشکر می کنم.به هر حال بنده آن موقع نماینده سهامدار بودم و با نگاه سهامداری این مهم را عرض می کنم.

ممنون از وقتی که گذاشتید.

بنده هم از شما متشکرم و برای نودادنیوز آرزوی موفقیت دارم.

0
0

نسخه قابل چاپ

از سراسر وب

نظر ها