16:17:35 1399/11/1

دکتر هاشم حبیبی،رییس هیات مدیره آریا همراه

صادرات محصولات نرم افزاری و چالش های موجود



در حوزه صادرات محصولات نرم افزاری قبل از اینکه بپرسیم آیا دولتها پروتکلی امضا کرده اند، یا موانع صادرات را برداشته اند، یا صادرات را تسهیل کرده اند، باید بپرسیم آیا ما شرکت ها توانایی صادرات محصولی را داریم؟

با قاطعیت می گویم در حال حاظر امکان صادر کردن محصولات ما در حوزه آی تی نزدیک به صفر است.نمی گویم نمی شود می گویم حالا نداریم.ما حتی اگر بهترین محصول را بسازیم برای صادر کردن آن مشکل داریم.این نیست که طرف مقابل حتما محصول ما می خرد.خرید محصول به خیلی از موارد بستگی دارد.ساده اش این است که زبان محصول، زبان بین المللی باشد.

من همیشه مثالی می زنم.برای سوییچ شبکه ما دو برند را در نظر بگیریم؛ سیسکو و هواوی.من بعید می دانم کسی تا مجبور نباشد برود و برای این کار از برند هواوی خرید کند.وقتی خدمات دهی سیسکو و مثلا تنظیمات آن این قدر ساده است که همه می توانند انجام دهند، چرا باید بروی هواوی بخری که کاتالوگ آن چینی است و سایتش به زبان چینی است؟

و همین موارد و خیلی بیشتر برای محصولات ایرانی صدق می کند...

چرا باید بیایند از ما خریداری کنند وقتی همه چیز به زبان فارسی است و دسترسی هم وجود ندارد؟وقتی وارد سایت ما می شود زبان انگلیسی ندارد؟اگر به خطایی برخورد کند باید چکار کند؟اگر محصولت "های تک" (Hi tech) دنیا هم باشد اما الزامات صادرات را نداشته باشی از شما نمی خرند.

شما اگر محصولی داری باید سایتت 99/99 درصد به روز باشد تا اگر خریدار نیاز پیدا کرد و به سایتت سر زد بتواند نیازش را رفع کند.شما اگر محصول اچ پی می خری اگر به خطایی در آن برسی، با یک سرچ ساده به ده ها فیلم و متن آموزشی دسترسی داری که برای رفع آن خطا نوشته شده.برای صادر کردن یک محصول باید دست کم 36 ویژگی را رعایت کرد.

محصولات ایرانی در حوزه آی تی شاید 2 الی 3 مورد  از این موارد را رعایت می کنند..پس گام اول این است که واقعا توان صادر کردن را داشته باشیم.بعد از دولت بخواهیم که موانع را رفع کند.

0
0

نسخه قابل چاپ

از سراسر وب

نظر ها