13:40:06 1399/6/30

شش ماه کرونا زده سینما چگونه گذشت؟



انگار همین دیروز بود که در بحبوحه اتفاق‌های تلخ پاییز و زمستان سال ۱۳۹۸، چراغ سالن‌های سینما کم فروغ شد و سینماگران فکر چاره بودند تا با شروع سال نو جبران مافات کنند اما در سال جدید، رونق از سینما چنان رخت بربست که فقط باید در تاریخ نوشته شود.

اگر قرار باشد سینما را در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ مرور کنیم حتما باید به عقب‌تر و ماه‌های آخر سال گذشته برگردیم که اتفاق‌های مختلف سالن‌ها را هر از چندی به تعطیلی می‌کشاند و بعد هم شیوع یک ویروس ناشناخته سینماها را به تعطیلی کامل برد. در آن روزها اصلا تصور نمی‌شد که این وضعیت خیلی طولانی باشد و حتی وقتی بعد از چهار ماه تعطیلی، سینماها از ابتدای تیر به طور رسمی باز شدند خیلی‌ها بر این عقیده بودند که مردمِ خسته از قرنطینه با اکران فیلم‌های خوب راهی سالن‌ها می‌شوند ولی آنچه اتفاق افتاد نه تنها غیرقابل پیش‌بینی بود، بلکه وضعیتی نگران کننده را پیش روی اهالی سینما قرار دارد. 

فروش سینما در این ۶ ماه چقدر بود؟

فروش کم و استقبال ناامیدکننده‌ی مردم از فیلم منتخب جشنواره فجر (شنای پروانه) که پیش‌بینی می‌شد یکی از  پرفروش‌های امسال باشد همه معادله‌ها را بر هم زد و الان دیگر کمتر کسی از امید به بهبود اوضاع در این سال صحبت می‌کند و بیشتر براین تاکید می‌شود که این ۶ ماه پایانی سال هم بگذرد و شاید سال بعد شرایط تغییر کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل این رکود از سوی سینمایی‌ها همراهی نکردن تلویزیون عنوان می‌شود که تقریبا تعطیلی سینما را به مردم القا کرده و برخی از فعالان سینما می‌گویند حتی وقتی اقوام‌شان می‌شنوند، سینما باز است تعجب می‌کنند.

در این ۶ ماه آمار فروش سینمای ایران قاعدتا باید در دو بخش محاسبه شود؛ یکی اکران سینمایی و دیگری اکران آنلاین که همه‌گیری کرونا دلیل راه‌اندازی جدی آن در سینمای ایران شد.

در پلتفرم‌های پخش فیلم تا به حال فیلم‌هایی از جمله «خروج»، «طلا»، «زیرنظر»، «بهت»، «تیغ و ترمه»، «مهمان‌خانه ماه نو»، «هفت و نیم»، «حکایت دریا»، «لتیان»، «گیلدا»، «بنفشه آفریقایی» و «کشتارگاه» اکران آنلاین شده‌اند و اگرچه بعضی از آن‌ها به تناسب شرایط فعلی فروش نسبتا خوبی داشته‌اند اما امکان دسترسی به تعداد مخاطب و میزان فروش آن‌ها بجز آنچه از طریق خود سامانه‌ها اعلام می‌شود نیست.

اکران آنلاین اگرچه در روزهای نیمه تعطیل سینماها یک امکان ویژه برای فیلم‌های پشت خط اکران بود، ولی به هر حال هنوز شرایطی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌هایی که به این شکل اکران می‌شوند، ایجاد نشده است و هر فیلمی که روی این سامانه‌ها برای تماشا در دسترس قرار می‌گیرد در مدت چند ساعت کپی می‌شود.

اما از آن سو سینماداران همچنان در تلاش هستند تا به هر شکلی که شده سالن‌های سینما بسته نشوند و برهمین اساس فیلم‌هایی روی پرده رفته‌اند که البته هیچ کدام در ترغیب مردم به سینمارفتن موفق نبوده‌اند بویژه آنکه تبلیغی هم برای فیلم‌ها انجام نمی‌شود.

در این ۶ ماه آمار مخاطب و فروش سینمای ایران افت قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال قبل داشته و با اکران حدود ۲۰ فیلم سینمایی و مستند در سینماها، نزدیک به پنج میلیارد تومان فروش داشته است. این در حالی است که فقط بهار سال گذشته با اکران ۱۹ فیلم بیش از ۱۱۳ میلیار تومان فروش در سینما ثبت شده بود.

کاهش فروش فیلم‌ها، سنگین شدن ترافیک پشت خط اکران بر تولید فیلم‌ هم تاثیر زیادی داشته و خیلی‌ها در شرایط فعلی حاضر نیستند برای ساخت فیلمی تازه ریسک کنند.

0
0

نسخه قابل چاپ

از سراسر وب

نظر ها